Biografi

Emma föddes i Lund år 1990 in i en familj med musik och körsång som stora fritidsintressen. Med musiktraditioner såväl från Lunds studentvärld som från Missionskyrkan blev hon tidigt uppmuntrad att stå på scen och underhålla med musik. Redan som tvååring gjorde hon debut som artist då hennes mamma Eva ställde henne på en stol i kyrkan och sa "Sjung Emma, Sjung!".

Repertoaren har sedan dess utvecklats från Du skåning, du skåning... och Ritsch, ratsch filibombombom till att innefatta såväl opera som oratorier och romanser. Det var dock som sångare i barnkören i Malmö operas uppsättning av Verdis Otello som drömmen om att bli operasångerska började ta form. 

14 år gammal gjorde Emma sin prao på Kungliga operan i Stockholm med hovsångerskan Ingrid Tobiasson som handledare och när Emma, efter två veckor, kom tillbaka till Lund kungjorde hon för familj och vänner att hon skulle flytta till Stockholm och bli operasångerska.

Trots detta bytte Emma efter studenten spår och bestämde sig för en naturvetenskaplig bana vilket bland annat ledde till studier i molekylärbiologi vid Lunds universitet. Det var först efter en kurs i Operainterpretation arrangerad av Operalabb sommaren 2010 som Emma återupptog tankarna på att hålla på med musiken på heltid. Hon började sin nya bana som elev på Vadstena folkhögskolas Musiklinje för Monica Thomasson. År 2013, efter två år i Vadstena, fortsatte hon sångstudierna för prof. Helene Gjerris på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i Köpenhamn men det tredje och sista året på sin bachelor tillbringade Emma som utbytesstudent på Universität für Musik und Darstellende Kunst i Wien för prof. Rannveig Braga-Postl. Under de senaste fem åren har Emma studerat för sångpedagogen Erik Årman i Stockholm och mellan 2016 och 2018 studerade hon en master på Operahögskolan i Stockholm.

Hösten 2017 debuterade Emma internationellt som Suzuki i Puccinis "Madama Butterfly" på Deutsche Oper am Rhein i Düsseldorf och Duisburg, och under säsongen 2018-2019 kommer hon synas som Carmen på Malmö Opera och Orlando på Confidencen i regi av Kungliga Operan i Stockholm. I övrigt har Emma sjungit roller som The Sorceress i Purcells "Dido and Aeneas", Charlotte i Massenets "Werther", Orfeo i Glucks "Orfeo ed Euridice", Ottavia i "Poppeas Kröning" av Monteverdi och Madame Flora i Menottis "The Medium". Mer information finns under Events.

Emma har kommit att arbeta mycket med nyskriven konstmusik, något hon utvecklat ett stort intresse för. Hon har varit med och uruppfört ett flertal operor, däribland "Jorun orm i Öga" av Marie Samuelsson, producerad av Vadstena-akademien och "Det går an" av Daniel Fjällström, producerad av Läckö slottsopera och Operaverkstaden. I premiären av "Stabat Mater - a chamber opera" av F. Bayani Mabalot i Konsertsalen på DKDM i Köpenhamn, sjöng Emma rollen Mezzo-soprano 1, under Sthlm New Opera sjöng hon rollen Ia i operan "Aquilegia" av Gustav Lindström och sommaren 2017 gestaltade hon Miss Prism i B Tommy Anderssons opera "The Importance of being Earnest" på Vadstena slott. Emma har även uruppfört konsertstycken, däribland Rejnvejrstemning av Malte Rostrup och Kapitel I för mezzosopran av Ylva Fred, som du kan lyssna på här.

Som konsert- och oratoriesångerska har Emma sjungit solistpartier i bl.a. J. S. Bachs "Matteuspassion", "Juloratorium" och "Magnificat", W. A. Mozarts "Requiem", G. B. Pergolesis "Stabat Mater", A. Scarlattis "Stabat Mater", H. Rosenbergs "Den heliga natten", C. Saint-Saëns "Oratorio de Noël" och C. Chaminades "Messe pour deux voix". Emma arrangerar och deltar regelbundet i romanskonserter, ofta tillsammans med sin man, barytonen Hannes Öberg. De senaste åren har inneburit en rad ansedda stipendier så som Anders Walls Giresta-stipendium (2018), Vitabystipendiet (2018), Joel Berglund-stipendiet (2015), Aurora Lilieros sångstipendium (2016), Alvinstipendiet (2016) samt Todsèn-Larsen stipendiet (2017) från Kungliga Musikaliska Akademien. Hösten 2016 tävlade Emma tillsammans med pianisten Sofia Nilsson i den 23:e internationella Johannes Brahms-tävlingen i Pörtschach, Österrike, där de vann ett prestigefullt 3:e pris.