Biografi

Emma Sventelius studerar en Master of Opera på Operahögskolan i Stockholm, parallellt med en Master Lied und Oratorium på Universtiät für Musik und darstellende Kunst i Wien. Med rösten som uttryckssätt och kroppen som instrument fascineras hon av att uppleva den universella förmåga klassisk musik har att beröra och väcka tankar.

Emma föddes i Lund år 1990 in i en familj med musik och körsång som stora fritidsintressen. Med musiktraditioner såväl från Lunds studentvärld som från Missionskyrkan blev hon tidigt uppmuntrad att stå på scen och underhålla med musik. Redan som tvååring gjorde hon debut som artist då hennes mamma Eva ställde henne på en stol i kyrkan och sa "Sjung Emma, Sjung!". 

Repertoaren har sedan dess utvecklats från Du skåning, du skåning... och Ritsch, ratsch filibombombom till att innefatta såväl opera som oratorier och romanser. Det var dock som sångare i barnkören i Malmö operas uppsättning av Verdis Otello som drömmen om att bli operasångerska började ta form. 

14 år gammal gjorde Emma sin prao på Kungliga operan i Stockholm med hovsångerskan Ingrid Tobiasson som handledare och när Emma, efter två veckor, kom tillbaka till Lund kungjorde hon för familj och vänner att hon skulle flytta till Stockholm och bli operasångerska.

Trots detta bytte Emma efter studenten spår och bestämde sig för en naturvetenskaplig bana vilket bland annat ledde till studier i molekylärbiologi vid Lunds universitet. Det var först efter en kurs i Operainterpretation arrangerad av Operalabb sommaren 2010 som Emma återupptog tankarna på att hålla på med musiken på heltid. Hon började sin nya bana som elev på Vadstena folkhögskolas Musiklinje för Monica Thomasson. År 2013, efter två år i Vadstena, fortsatte hon sångstudierna för prof. Helene Gjerris på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i Köpenhamn men det tredje och sista året på sin bachelor tillbringade Emma som utbytesstudent på Universität für Musik und Darstellende Kunst i Wien för prof. Rannveig Braga-Postl. Under de senaste tre åren har Emma även studerat för tenoren Erik Årman i Stockholm och hösten 2016 inledde hon sina masterstudier på Operahögskolan i Stockholm.

Vad gäller operarepertoar, har Emma sjungit roller som The Sorceress i Purcells " Dido and Aeneas", titelrollen i Bizets "Carmen", Charlotte i Massenets "Werther", Orfeo i Glucks "Orfeo ed Euridice", Ottavia i "Poppeas Kröning" av Monteverdi och Sekreteraren i Menottis "Konsuln". Hösten 2017 debuterar Emma internationellt som Suzuki i Puccinis "Madama Butterfly" på Deutsche Oper am Rhein och hon har också blivit uttagen att ta del av sopranen Barbara Hannigans Young Artist projekt Equillibrium. Mer information finns under Events.

Emma har kommit att arbeta mycket med nyskriven konstmusik, något hon utvecklat ett stort intresse för. Hon har varit med och uruppfört ett flertal operor, däribland "Jorun orm i Öga" av Marie Samuelsson, producerad av Vadstena-akademien och "Det går an" av Daniel Fjällström, producerad av Läckö slottsopera och Operaverkstaden. I premiären av "Stabat Mater - a chamber opera" av F. Bayani Mabalot i Konsertsalen på DKDM i Köpenhamn, sjöng Emma rollen Mezzo-soprano 1, under Sthlm New Opera sjöng hon rollen Ia i operan "Aquilegia" av Gustav Lindström och sommaren 2017 gestaltade hon Miss Prism i B Tommy Anderssons opera "The Importance of being Earnest" på Vadstena slott. Emma har även uruppfört konsertstycken, däribland Rejnvejrstemning av Malte Rostrup och Kapitel I för mezzosopran av Ylva Fred, som du kan lyssna på här.

Som konsert- och oratoriesångerska och har sjungit solistpartier i bl.a. W. A. Mozarts Requiem, G. B. Pergolesis Stabat Mater, A. Scarlattis Stabat Mater, H. Rosenbergs Den heliga natten, C. Saint-Saëns Oratorio de Noël och C. Chaminades Messe pour deux voix. Emma arrangerar och deltar regelbundet i romanskonserter, ofta tillsammans med barytonen Hannes Öberg. De senaste åren har inneburit en rad ansedda stipendier så som Joel Berglund-stipendiet, Aurora Lilieros sångstipendium och stipendiet OVIS Rösten. Hösten 2016 tävlade Emma tillsammans med pianisten Sofia Nilsson i den 23:e internationella Johannes Brahms-tävlingen i Pörtschach, Österrike, där de vann ett prestigefullt 3:e pris.